Opowiedz mi tę historię, czyli moja przygoda z audiobookami

by - maja 10, 2018


Natknęłam się ostatnio na kilka opinii dotyczących aplikacji i serwisów umożliwiających czytanie książek w wersji elektronicznej. Mam nadzieję, że nie na wyrost pozwolę sobie z góry założyć, że znacie choć jeden (lub jedną), a pewnie i więcej z nich.

Tym razem jednak nie będę rozwodzić się nad wyższością (lub nie) książek papierowych nad elektronicznymi, a opowiem Wam o swojej przygodzie z aplikacją, która umożliwia nie tylko czytanie, ale również słuchanie książek - mianowicie o Storytel.

Dla tych, którzy nie wiedzą o czym mowa pozwolę sobie zacytować fragment z ich strony: 
Storytel to cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków na telefonach, tabletach i komputerach. Aby z niej skorzystać, należy zarejestrować się w serwisie Storytel i pobrać darmową aplikację (na platformy ios, Android i Windows Phone).

Mechanizm działania naszej usługi zbliżony jest do Spotify - użytkownik wnosi stała miesięczną opłatę i może słuchać audiobooków bez żadnych ograniczeń. Książki przesyłane są na jego urządzenia strumieniem w formacie mp3. Aby móc słuchać audiobooków będąc poza zasięgiem sieci, użytkownik może przechowywać książki w trybie offline.

Storytel dystrybuuje audiobooki wielu polskich i zagranicznych wydawców. Ich najnowsze audiobooki umieszczane są w naszym serwisie tak szybko, jak tylko to możliwe. 

Myślę od czego by zacząć... może od tego, że skuszona pozytywną opinią jednej z blogerek oraz darmową wersją próbną ostanowiłam spróbować. Zaledwie dzień wcześniej rozmawiałam z resztą ze znajomym o bezsensowności większości audycji radiowych, które powodują poczucie straty czasu spędzonego w samochodzie. (bo nawet wiadomości porządnych nie da się wysłuchać, o ile nie trafi się na ich główne wydania - bodajże o 7:00, 15:00 i 18:00. czyli biorąc pod uwagę drogę z/do pracy, są one za wcześnie/za późno) Mój znajomy słucha książek od dłuższego czasu. Godzina spędzona w aucie na słuchaniu sprawia, że jest o godzinę do przodu z literaturą, a nie nie-do-końca-śmiesznymi żartami spikerów. Czasem i więcej, bo kiedy coś szczególnie go zainteresuje, siedzi jeszcze w samochodzie pod domem ;) Jako że ja też spędzam w aucie tę minimum godzinę dziennie - mogłabym ten czas poświęcić na słuchanie - pomyślałam sobie i bach! trafiłam na recenzję Storytel w sieci, ściągnęłam, zaznajomiłam się mniej więcej o co chodzi i włączyłam pierwszą z książek...

I co było dalej? No, opowieść. Swoje pierwsze podejście do audiobooka miałam w liceum, przy okazji jakiejś lektury, której nie miałam pod ręką, a musiałam poznać jej treść na wczoraj. Skutecznie mnie ona uśpiła. Drugie podejście miałam do (o losie!) 50 twarzy Greya, czytanego przez Joannę Koroniewską. O ile jako aktorka może się sprawdzać, tak jako lektor (?) niekoniecznie. Generalnie chodzi mi o to, że czytamy - tak jak mówimy - każdy po swojemu. Inaczej akcentując, inaczej odczytując emocje bohaterów, o których jest mowa i inaczej... przeżywając dane fragmenty książek. A słuchanie (zwłaszcza beletrystyki) to swego rodzaju narzucanie nam "odczuwania" (i rozumienia) treści. Więc choćby najlepszą książkę lektor może popsuć. (albo naprawić, ale w tym doświadczenia nie mam)

Trafiłam na książkę, której tytułu nie zapamiętałam, czytaną dość beznamiętnym tonem i choć jej treść, kiedy myślę o niej teraz, może i była ciekawa... to nie skończyłam jej słuchać głównie przez to, że lektorka nijako nie zachęciła mnie do włączania tej aplikacji choćby przez tydzień. (a czas trwania tej powieści to 13 godz.) Dosłuchałam do mniej niż połowy i sięgnęłam po papierowe wydanie czegoś innego. Ależ tak! Miałam plan dosłuchać do końca! Ale subskrypcję anulowałam po kilkunastu dniach pewna, że nie będę płacić za możliwość słuchania czegoś, na czym na dobrą sprawę nawet nie potrafię się skupić. Przykro mi trochę, bo liczyłam na to, że wrócę do książek choćby w tej formie. (mam sześć pozycji na półce, które zaczęłam lub miałam zacząć... i tyle z tego, że "miałam")

Absolutnie jednak nie umniejszam za to aplikacji jako takiej - być może są jakieś jej zakątki, gdzie sprawa wygląda lepiej, ale ja do nich nie trafiłam i dość skutecznie zrezygnowałam ze zwiedzania po kilku niepowodzeniach.

O samej aplikacji jako takiej powiem tyle, że kluczem w opisie jest fragment mówiący o udostępnianiu użytkownikom szerokiej oferty audiobooków w języku polskim i angielskim oraz fakt, że jest to serwis zagraniczny. Nie znalazłam informacji o dacie rozpoczęcia działalności w naszym kraju, niemniej jednak podejrzewam, że jest to dość "świeży" temat, dlatego ilość polskich tytułów jest dość ograniczona. A tak szczerze mówiąc, to nie znalazłam prawie żadnej pozycji, której szukałam. I nie mówię tu nawet o nowościach. Pewnie, że możemy słuchać książek po angielsku, zachęcam do tego z resztą z całego serca, ale nie tego szukałam.

Podsumowując: serwisu nie polecam, ale odradzać też nie będę. Z całą jednak pewnością zapraszam Was na stronę internetową (klik), gdzie możecie samodzielnie wypróbować działanie aplikacji - 14 dniowa wersja próbna nic nie kosztuje, należy jedynie pamiętać o ewentualnym anulowaniu subskrypcji, jeżeli Wam się nie spodoba, gdyż zapisując się deklarujecie chęć subskrypcji, a nie "wypróbowania", aplikacja samoistnie nie wygaśnie, a pobierze środki z konta za okres kolejnego miesiąca. W końcu to, że mnie się nie podobało nie znaczy, że i Wam i nie będzie. :)

Wniosek mam z tego taki, że książka to książka - czy to w wersji papierowej, czy idąc z postępem czasu: elektroniczna - i należy ją jednak czytać. Odcinam się jednak od odpowiedzi na pytanie czy audiobooki można zaliczyć do czytania książek i pozostawiam je dla Was. Choć, gdybym miała się nie odcinać, powiedziałabym, że nie. Chętnie poczytam jakie jest Wasze zdanie. Próbowaliście tej formy "czytania"? :)

Źródło zdjęć: google

You May Also Like

0 komentarze